Nytt liv til portpynt


Veteranfly på vingene har de siste årene blitt mer og mer vanlig her til lands. Ikke minst takket være entusiaster som ofrer tid, penger og av og til familie for å holde sine flyvende legender i luften. Men ikke alle veteraner er i stand til å pløye himmelrommet. Da kan teknologien og et kreativt sinn fikse litt på det.



Bildet over er ikke annet enn juks. Spitfiren står til vanlig på en sokkel utenfor porten til Luftforsvarets område ved Kjevik flyplass i Kristiansand. Det er omkranset av trær. Catalinaen i bakgrunnen er ekte nok, og flyr på mange flyshow verden over. Jeg fotograferte det under den første 100-årsmarkeringen for Norsk militær luftmakt på Kjevik 12. mai. Piloten i cockpit er klippet ut av et annet bilde. Det hele kokt sammen til et spennende bilde.

Så hvordan gjorde jeg det? Først tok jeg bildet av spitfiren og markerte rundt flyet. En tidkrevende prosess hvis ting skal se ekte ut. Deretter "klippet" jeg det ut og limte det inn i en helt ny ramme. Neste steg var å få propellen til å være i bevegelse, slik at de som kikker på bildet får et inntrykk av at flyet er i fart. Photoshop har verktøy som hjelper til med det. Men også her er det et element som tar tid, dersom det er meningen å gi et "ekte" inntrykk.

For å forklare hva jeg mener med dette, så kan du gjøre følgende. Marker ut propellbladene. Lag kopier og forskyv kopiene litt. Ta kopiene, samt de bladene som er markert ut, og gjør dem uskarpe ved å hente fram filter for uskarphet i menyen.

Piloten er naturligvis også et poeng. Her har jeg søkt på nettet etter Spitfirepilot. Jeg fant et bilde som virket lovende. Igjen "klippet" jeg ut piloten, speilvendte og krympet holdet til det passet inn i cockpiten.

Da Spitfiren var klar, begynte arbeidet med å finne en egnet bakgrunn. Det er ikke nok å bare finne en fin bakgrunn. Lyset og tonene i Spitfiren forteller at bildet er tatt i overskyet vær. Dermed måtte også bakgrunnen gi dette inntrykket. Bildet av Catalinaen fylte kriteriene. Men det måtte passes til, slik at bakgrunnen gir inntrykk av rett perspektiv og størrelse. I tillegg måtte jeg gjøre det litt uskarp, slik at premissene som styrer objektiver etterleves. God balanse i bildet er naturligvis også viktig.

Dette er altså en liten historie om hvordan vi kan skape liv i livløse gjenstander. Det er juks, men samtidig meget berikende. Data er ikke bare plunder og heft.

God flytur
Per

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

På vingene

Julens ånd kom til Langesund

Sjømat for både gane og øyne